In de praktijk maakt een advocaat weleens mee dat de communicatie met eigen cliënt soms niet goed verloopt. Er kunnen over en weer onbegrip en miscommunicatie ontstaan. Als er geen vertrouwensbasis meer bestaat, mag een advocaat zich uiteraard terugtrekken. Kan een advocaat op basis van de informatie die hij mondeling van zijn secretaresse ontvangt, concluderen dat er geen vertrouwensbasis meer bestaat? Het dilemma: wat zou u als advocaat doen? Verder bij cliënt informeren of u zich direct terugtrekken als advocaat?
Deze vraag kwam aan bod bij de klachtzaak die door de Raad van Discipline (RvD) ’s-Gravenhage op 25 oktober 2021 werd behandeld, vindplaats: ECLI:NL:TADRSGR:2021:194.
De RvD heeft in die zaak geconcludeerd dat de betrokken advocaat niet alleen op basis van het gesprek van de secretaresse en cliënt, waarbij cliënt zou hebben gezegd geen vertrouwen meer te hebben en de zaak en de zaak (familierechtelijke kwestie) bij een andere advocaat zou neerleggen, zich kon terugtrekken. De betrokken advocaat was niet op kantoor aanwezig toen cliënt op kantoor was. De advocaat moest zorgvuldig handelen door het gesprek aan te gaan met cliënt. Overhaast zich terugtrekken mocht dus niet.